Петеру Хандкеу уручена Нобелова награда за књижевност
Он је признање добио „за утицајно дјело које је језичком домишљатошћу истражило периферију и специфичност људског искуства“.
На позив Хандкеа, додјели Нобелове награде присуствовао је и његов дугогодишњи пријатељ Емир Кустурица.
Уз Хандкеа, награду за књижевност ове године добила је и пољска књижевница Олга Токарчук. Награда јој је додијељена због „наративне имагинације и енциклопедијске страсти која представља живот као прелажење граница“.
Претходно је додијељена Нобелова награда за допринос психологији за 2019. годину коју су примили Вилијам Кејлин, сер Питер Ретклиф и Грег Семенца.
Признања за хемију Шведске краљевске академије за додјелу Нобелове награде уручена су Џону Гудинафу, Стенлију Витингему и Акири Јошино.
Нобелова награда за физику уручена је Џејмсу Пиблсу, Мајклу Мејору и Дидјеу Келоу.
Нобел за допринос економији додијељен је Абиџиту Банерџију, Естер Дуфло и Мајклу Кремеру.
Раније данас, одржана је церемонија додјеле Нобелове награде за мир која је уручена премијеру Етиопије Абију Ахмеду.
Петер Хандке је инострани члан Академије наука и умјетности Републике Српске од 2008. године и Српске академије наука и уметности од 2012. године.
Одлука Шведске академије да овогодишњу Нобелову награду за књижевност додијели Хандкеу наишла је на критике дијела јавности на Западу и Балкану због наводне подршке коју је аустријски писац пружао бившем предсједнику СР Југославије Слободану Милошевићу током оружаних сукоба у бившој Југославији деведесетих година прошлог вијека.
Хандке је одржао говор на Милошевићевој сахрани 2006. године.
Хандке је 1996. године написао есеј под називом „Правда за Србију“. У међувремену, он је довео у сумњу такозвани „геноцид“ у Сребреници, а за опсаду Сарајева, за коју су оптужени Срби, рекао је да су је инсценирали муслимани у БиХ.
Седамдесетседмогодишњи аустријски писац рекао је јуче у интервјуу за РТРС да се након Нобелове награде ништа неће промијенити и да ће наставити да пише и ствара као и до сада.
Хандке је створио више од 70 прозних радова и двадесетак позоришних дјела, опробао се и као лиричар, есејиста, сценариста, преводилац и режисер. У театрима широм свијета већ деценијама се играју представе према његовим текстовима – „Каспар“, „Псовање публике“, „Путовање у сонорну земљу“.
Роман „Голманов страх од пенала“, који је ушао у школску лектиру, екранизовао је Вим Вендерс, а Хандке је написао сценарио и за чувено остварење овог редитеља „Небо над Берлином“.
Рођен је у Грифену у Корушкој 6. децембар 1942. године. Одрастао је у Источном Берлину и Грифену, а студије је започео у Грацу. Први роман „Стршљени“ објавио је у љето 1965, па напустио факултет да би се потпуно посветио писању.
Пажњу на себе скренуо је 1966. године, када је на Принстону у Њујорку оптужио литерарну „Групу 47“ за „описну импотенцију“. Непосредно послије праизведбе у Франкфурту, у дворишту Капетан-Мишиног здања, у чувеном Расовом позоришту, представу „Псовање публике“, која је и данас на репертоару КПГТ-а у Београду, поставио је Пит Теслић.
Седамдесетих и осамдесетих година прошлог вијека видљивост му на свјетској литерарној сцени доносе и романи „Љеворука жена“, „Кратка писма за дуга растајања“ и многи други.
Осим у Грацу и Берлину, живио је у Диселдорфу, а касније у Паризу, Кроненбергу и САД. Од 1990. живи у Француском градићу Шавилу, 12 километара југозападно од Париза.
Текст преузет са: rtrs.tv