Сјећање на Милана Пађена – Пјесник који је завичај носио у души
У Удружењу књижевника Србије, у Француској улици број 7 у Београду, одржано је сјећање на пјесника Милана Пађена. Догађај је организовао уредник Трибине УКС-а Видак Масловарић, који је уједно био и модератор вечери. Учесници су били и чланови Књижевне заједнице Крајине, на челу са предсједником Марком Ковачевићем.
Ковачевић је, бираним ријечима, говорио о свом познанству с Миланом Пађеном и њиховом заједничком путу све до пјесникове смрти. Подсјетио је на његову посвећеност културолошком уздизању и описмењавању крајишког човјека, на стварање поетских видика и чување народне баштине. Милан је у Марку препознао мост између младих и старих генерација – човјека који ће наставити оно што је он започео.
Никола Жутић: Поезија и историја у једном загрљају
Историчар Никола Жутић подсјетио је на 2015. годину, када се први пут сусрео са Миланом. Разговарали су о историјским судбинама народа коме припадају – о посрнућима, страдању, али и ускрснућу. Тај сусрет приближио је Николу поезији, а Милана историји. Обојица су, сваки на свој начин, носили и дијелили судбину свог напаћеног народа. На крају излагања, Жутић је истакао колико жали што Пађена није упознао много раније.
Миле Паспаљ: Сјећање на заједничко дјетињство
Миле Паспаљ, бивши предсједник Скупштине Републике Српске Крајине, говорио је о заједничком одрастању с Миланом у Мајским Пољанама. Подсјетио је на историјски значај тог села, које је дало знамените личности – попут математичара Ђуре и Светозара Курепе, пјесника Бранка и Љубомира Мицића, те Милана Мицића.
Посебно се осврнуо на Пађенову политичку димензију – његов рад као министра у Влади Републике Српске Крајине, који је обављао савјесно и без афера. Милан је остао одан свом народу, али никада се није могао помирити са изгубљеним завичајем. Мајске Пољане је чувао у својим стиховима – и у срцу.
Вељко Стамболија: Лирски ехо Крајине
Пјесник Вељко Стамболија, из Милановог родног краја, приближио је присутнима унутрашњи свијет Пађенове поезије – дубоку емотивност која је продирала до самог срца. Његови стихови боле, јер пјевају о страдању Крајине: Далмације, Лике, Кордуна, Баније, Славоније, Барање и Срема.
Миланова поетика често се ослања на етно мотиве, у форми сажетих лирских минијатура, чиме подјећа на поетику браће Мицић. По доласку у Београд, био је предсједник Српског културног друштва „Саво Мркаљ“, један од оснивача Књижевне заједнице Крајине и утемељивач књижевне награде „Браћа Мицић“.
„Рано побратимство“ (1981),
„Ипак постојим“ (1984),
„Велика игра“ (1989),
„Вучији зов“ (1990),
„Широко коло“ (1994),
„Печат“ (1997),
„Нигдје никога нема“ (поема, 1998),
„Оглашени“ (2000),
„Имати и немати“ (2003),
„Прекодринско мастило“ (проза, 2020),
„Пут без путоказа“ (2017),
„Милосне молитве“ (2018),
„Опеване мисли“ (2022), „Крчевина“ (2023).
Добитник је бројних награда: „Печат вароши сремскокарловачке“, „Браћа Мицић“, „Крајишка грамата“, „Сава Мркаљ“, „Владан Десница“ и награда Андрићеве академије. Заступљен је у бројним антологијама српског пјесништва.
Поезија као судбина
Збирку „Опеване мисли“ Вељко је назвао „дукатом народне мудрости“, а Милан је писао:
– Од мисли сам пјесме писао / У ритму сам стиха дисао / Читалац ће сад да види / Како душа пјесме живи.
Посебно су се истакли стихови из збирке „Крчевина“:
– Остаје земља / Небо и отаџбина / Расељавају се / Људи и крчевине.
У истој збирци појављује се и Миланов унук Вања, који је прочитао своју пјесму на крају вечери, изазвавши емотиван одјек код присутних.