ШТА НЕДОСТАЈЕ ФИЛМУ „ОЛУЈА“: Изостао је историјски контекст – нама треба још 10 таквих са све Туђманом, Готовином, хашким разбојиштем…

ФИЛМСКА КРИТИКА – БИО је то велики масовни догађај прожет струјом поједначних утисака и сећања поводом страшног догађаја – колективног изгона целог српског народа са вековног огњишта, наочиглед целе „цивилизоване“ Европе.

РЕТКО када сам видео дупке пуну МТС дворану прожету једним јединим осећањем колективне трагедије, једном једином емоцијом ојађене и дубоко погођене заједнице као прексиноћ, на премијери филма „Олуја“. Био је то велики масовни догађај прожет струјом поједначних утисака и сећања поводом најстрашнијег догађаја у нашој новијој историји – колективног изгона целог српског народа са свог вековног огњишта наочиглед целе „цивилизоване“ Европе и оног што се без икаквог стида и срама и даље назива „међународном заједницом“, а што се, у суштини, односи само на вазале колонијалног и бахатог Запада (читај: Америке, која је данас његов потпуни господар). Овај догађај носио је тежину античке трагедије. Као у Аристотелово доба дошао је у градски театрон цео антички полис да би у потпуном муку, како и заслужује, доживео обредно извођење своје колективне трауме.

Филм је, поновили смо то овде и другде много пута, уређај за стварање и развијање емоција. А када оне поприме масовни карактер, тада екран поново открива своју душу. Шта год да још кажемо о филму „Олуја“, јасно је да је његов аутор успео у остварењу ове мисије.

Све то, наравно потиче од сазнања да је за мање од недељу дана (4 – 8. августа 1995) из Северне Далмације, Лике, Баније, Кордуна и Славоније на злочиначки и разбојнички начин протерано близу 300.000 људи, жена, деце, само зато што су православни Срби, припадници народа који је ту живео од памтивека, а најмање од освита писане историје Запада (Ајнхард, 822 год). У том немилосрдном, геноцидном погрому, за који још није пронађена адекватна реч (јер Европа уопште и не познаје размере и природу оваквог масовног злочина), зверски је побијено 2.670 Срба (1.198 цивила, 550 жена и 20 деце), ако су ове цифре уопште исправне, јер форензичари и други који се тиме баве још нису у стању да изађу са тачним бројем жртава.

Све то још крије „европска држава“ Хрватска, која дели „заједничке вредности“ као мезимче Европске уније; сав непочин „редарствених“ акција „Бљесак“ и „Олуја“ под руководством тадашњег свог председника, ратног злочинца Фрање Туђмана, који је 31. јула 1995. на Брионима јасно и гласно наредио да „српски народ из Хрватске мора практично да нестане“, што је до сада најкраћа и најтачнија дефиниција геноцида у модерној историји. Ова чињеница стоји и данас на души целог хрватског народа, који није учинио ништа да овај масовни злочин спречи.

Ретки су, веома ретки Хрвати попут др Жарка Пуховског, професора Загребачког универзитета, који је још 1998. јасно и гласно написао: „У Хрватској је на дјелу, колико знамо, најчистије етничко чишћење које је икада извршено“.

Ове чињенице први пут су у језгру једне филмоване драме и зато смо били дужни да их барем у најкраћим цртама наведемо у једној филмској критици.

Јер, редитељ Радуновић је одабрао други пут: он није желео да се бави историјским контекстом ове трагедије него се определио за развој једног броја људских судбина уништених или претеклих у овој олуји. Можда правилно одабран кључ јер, нас доиста, баш као што описује Аристотел, за трагедију везује судбина главног јунака.

Ту и почињу проблеми за нашег аутора. Он по сваку цену хоће да избегне булајићевску демагогију „јунак је цео народ“, али не успева да се определи између пет или шест главних ликова који се погубе у ужасном метежу и не успевају да се саставе до краја филма. Радуновић их прати колико му дозвољавају његово (пре свега сценаристичко) умеће и искуство, а они му непрестано беже, измичу и не дозвољавају концентрацију пажње на критичне тачке драмског тока.

Тешко да бисмо могли одредити главног јунака ове саге. То је главни проблем који редитељ не успева да реши. Је ли то архетипски херој Илија (увек аутентични и сјајни Јово Максић, као изникао из језгра епске Лике) и његова мала породица, коју по цену невероватних преокрета успева да сачува, осим старог оца, који остаје на поседу као симбол трајања и вечности (ово је дубоко веродостојан трагички лик у тумачењу Новака Билбије, нарочито у његовој финалној расправи са Богом)?

Или су то чудесни близанци Дане и Бојан (обојицу игра одлични Златан Видовић), библијско-фордовски пар једне личне драме унутар колективниг расапа, који се развија и добија фасцинантно разрешење под паском митске мајке, која командује овом осветом седећи мирно на свом прозору и одбијајући димове са прстом на обарачу калашњикова? Или још неколико вешто одабраних и скицираних, али мање вешто развијених ликова?

По мени, требало је да главни ликови буду поп и његов близанац легионар, чиме би се отворио чудесан жанровски и философски изазов. Али, све се то губи у непрекидном млевењу наизменичних призора, који са муком одржавају драмску целовитост.

Некада томе помажу узбудљиви детаљи, чешће одмажу неубедљиви и бледи стереотипи. Превише је ликова који немају ни времена ни места да се развију, што поново сведочи о диспаратним захтевима биоскопског филма и телевизијске серије, у којој ће, ваљда, све ово успети да се некако распетља и уцелини.

Низ других недоследности, неубедљивисти и „рупа“ ипак успева да победи једном пробуђено колективно сазнање о заједничкој судбини народа, које све ово држи на окупу. Нас ће та емоција водити према аристотелској катарзи и она се, упркос свему, може догодити након овакве серије емотивних шокова.

Али, ту странац неће схватити ништа, нити ће ико покушати да му помогне у разумевању једног „регионалног пожара страсти“. Зато се о „Олуји“ мора направити више филмова. То је трагедија која се овим не завршава, него слути светску апокалипсу, која се данас догађа у Донбасу и на многим другим тачкама планете.

Управо тај, глобални контекст, сасвим изостаје из овог филма, али за то не сноси кривицу само његов млади аутор. „Олуја“ се догодила пре готово тридесет година, а ово је први наш филм на ту тему.

Уместо да их имамо десет, са све Туђманом, Готовином, Галбрајтом, хашким разбојиштем и дакако, универзалним контекстом овог ужасног позорја! И уместо да се тиме интензивно бави и држава и цвет наше стваралачке интелигенције, уколико таква уопште постоји.

Извор: Новости

Коментари
  • Film je urađen za domaću upotrebu, da našim sunarodnicima i ostalim građanima države Srbije pokuša približiti razmjere tragedije jednog dijela srpskog naroda. Nama neposrednim učesnicima i svedocima tih krvavih događaja je jasno da nema tog režisera i glumca na ovom bijelom svijetu da prikaže dubinu tragedije, golgotu jednog naroda koji je pokušao da se odupre neonacističkoj vlasti savremene NDH i da ostane na životnom prostoru koji mu je pripadao od davnina. Podrška kolektivnog zapada komadanju SFRJ i stvaranju nove NDH je uspješan projekat evropskih neonacista.

    недеља, 22. јануар 2023.
  • Nije mi jasno zašto ne potisujete autore testova. Kakav je to postupak i čemu služi?

    недеља, 22. јануар 2023.
  • Овај филм није снимљен да би добио Оскара, нити је трагедија чињеница да га неће добити. То што неће добити Оскара, није разлог да треба престати снимати филмове који говоре о страдањима Срба у 20.веку. Такође, људи који пишу и објављују текстове о страдању српског народа, не раде то да би добили Пулицерову или Нобелову награду за књижевност. Нити треба да престану да пишу и објављују, јер нису добили књижевну награду. Треба писати, објављивати, снимати и приказивати оно што се догодило, јер то дугујемо својим сународницима, својим прецима, рођацима, комшијама и суграђанима, који су живели страдалничким животима и многи умрли мученичком смрћу.
    Оно што ће вратити потребан мир сенима наших сународника, је упоран, систематичан, дуготрајан и добро организован рад на откривању и објашњавању истине о догађајима који су се догађали.
    Очекивања да ће један филм саопштити свету све оно што за више од 27 година није саопштено, нису реална нити заснована на разумевању свега што се догодило 1991.-1995.г, као ни у годинама након грађанског рата.
    Овај филм ће постићи своју сврху, када одшкрине медијска врата света и буде предводник десетина документарних и играних филмова, снимљених сведочанстава учесника и сведока, екранизованих научно-популарних прилога, емисија, трибина и предавања о страдањима Срба. Истовремено, ово морају пратити бројне писане и штампане публикације, зборници радова, објављена сведочанства, монографије, историјска документа, прилози-радови који морају проћи кроз методологију научног апарата и научне заједнице.
    Стално слушамо тврдње о убијању 2670 Срба у Олуји. Те тврдње нас држе у паралисаном стању да очекујемо да сви у свету треба да прихвате те тврдње као чињеницу и да ми ништа не треба да предузимамо, јер је то опште позната ствар. А то није прихваћена чињеница нити ће бити прихваћена здраво за готово. Колико од тога броја је заиста доказано сведочењима, судски и форензички? Запрепастили би сте се када би сте знали потпуну истину о томе. Док се све то не докаже и док ми то не докажемо, нико други нам неће веровати да се то заиста догодило. И нико други то неће доказивати осим нас.
    Не треба заборавити огромни утицај популарних, новинских текстова, утицајних портала и социјалних мрежа. Тек тада долазимо до уношења научних чињеница у образовни и школски програм, и учења генерација младих људи о томе шта се догодило током последње деценије 20.века. И о томе да то нису неки далеки и нејасни појмови који су се догађали неким људима у свету, већ нашим рођацима, комшијама и сународницима током грађанског рата у Југославији која се распадала.
    Овај филм ће постићи своју сврху, када буде омогућио стварање нечега што можемо назвати српским становиштем и српским погледом на оно што се догађало.
    Јевреји кажу да о холокаусту имају снимљено 1000 филмова. Од тога је само 10 филмова врхунско и даје праву слику тих догађаја. Али да би дошли до тих 10 добрих филмова, они су морали да сниме 1000 филмова. Ми се налазимо на почетку истога посла.
    Мртви не могу да говоре у своје име. Ми, њихови потомци, рођаци и сународници то морамо да чинимо за њих. Питање је само да ли то умемо, можемо и желимо.

    недеља, 22. јануар 2023.

Напишите коментар