АКТУЕЛНО:

Бећарац Срба у Западној Славонији

  • Запјеваћу да сав Папук јечи,нек’ се знаде да нас још имаде!

Ових дана из штампе је изашла књига „Бећарац Срба у западној Славонији“. Приређивач књиге је Сњежана Станишић из Новог Сада која је и прикупила бећарце, уз помоћ бројних пријатеља и сарадника, прије свега својих Славонаца којима је и посветила ову књигу.

 

Сњежана је показала велику храброст у мукотрпном послу прикупљања нематеријалне заоставштине свога краја, своје породице Живковић, свога српског народа кроз различите историјске епохе западне Славоније. За овакав посао није потребно само знање и стрпљивост, већ и несебична љубав према бећарцу и музикалности, а посебно према завичају. И сама је одмалена играла и пјевала с културно-умјетничким друштвом „Младост“ из Воћина, стога није ни чудо што се прихватила да приреди ову значајну књигу која ће доспјети до њених и наших Славонаца не само овдје у Србији, већ и широм свјета (Европа, Америка, Аустралија), да их подсјети на родно поднебље и некадашња времена од којих се, како каже Сњежана, „не може побјећи, то је наше обиљежје, наш коријен и наша најдрагоцјенија и највећа имовина“. И данас у њеној свијести одзвањају звуци очевог бећарца: „Дабогда се преврнула на ме, приколица пуна удовица“. Богами, и мени се тај бећарац допада. Јесте да је љубав старија, али данас је бећарац њена неодвојива цјелина, њен продужетак. Сакупити 4000 бећараца представља дивљење за оне који проучавају културно насљеђе, а поготово за обичан свијет, као и оне који цијене и изглед естетски уређене књиге с преко 450 страница. Вјерујем да ће се сви изненадити који набаве ово значајно дјело. Из ове књиге читаоци ће сазнати и опширније информације о томе како је настао бећарац, или сличне пјевалице, припјеви, канталице, розгалице.
Књигу можете поручити
на број тел. 064/297-3929
а ускоро и преко сајта:
www.knjigakrajina.com
Цена књиге је 1000 динара.

Тешко је утврдити вријеме настанка бећарца и музичке пратње за њега, почев од 18. и 19. вијека Срба у Угарској а сматра се да је управо настао почетком 20. вијека. Читалац ће сазнати и да је ријеч „бећар“ турског поријекла. У Будиму бећар је био „неожењен човјек“, или у вријеме Карађорђа био је то војник из других земаља у служби за плату. Сазнаће се за бећарац у Унеско конвенцији и како је Србија добила пуноправни статус чланице Конвенције. У ствари, бећарац припада свим заједницама овог простора. Бећарац је примјерен за групно пјевање, гдје се исказују прикривене поруке са слободнијим изражавањем, много нагиње хумору и ласкању. Посебно се пјева на свадбама, вашарима, прелима, сеоским славама.

Издвајам неколико занимљивих бећараца које су пјевале дјевојке:

9.           Ајде, дико, мене се окани,

               мене нана за другога ‘рани.

 

53.         Алај би’ се ја љубила саде!

               Ја би’ саде, дика нема каде.

 

85.         Алај јесам ђаво и ђаволка,

               четири сам преварила момка.

 

178.       Б’јела блуза а црвени конци,

               нисам крива што ме љубе момци.

 

500.       Да ја нисам срца веселога,
               ја би’ млада умрла од јада.

              Заносно су пјевали и младићи:

 

225.       Благо, мала, и теби и мени,

               кад нас село удаје и жени.

 

401.       Волим туђе, а волим и своје,

               ја сам такав, матере ми моје.

 

821.       Ево мене међу цуре двије,

               Једна туђа, друга моја није.

 

1607.     Ко то каже да ме цура лаже,

               и ја лажем, па се са њом слажем.

 

1943.     Мала моја, синоћ сам те сањ’о,

               на клечећи теби сам се клањ’о.

 

3985.     Што сам мршав, то су криве жене,

               стезале су ноге око мене.

 

3993.     Што сте стали около бећари,
               ајд’ у коло, нисте генерали.

Сазнаћете како пјевају жене и женици, које су њихове теме, као и мотиви. Поред подјеле на „мушке“ и „женске“ бећарце, могуће их је дијелити и на срамотне тј. ласцивне, на шаљиве и сл.

У друштву се шаљиви бећарци прихватају с највећим одушевљењем јер су управо они заслужни за добру атмосферу и весело расположење.

Ево неколико примјера:

146.       Аој, мала, тако ти небеса,

не кувај ми купуса без меса.

 

623.       Дико моја, вечерај па дођи,

немој јадан долазити гладан.

 

796.       Ђедо баку глади по стомаку.

Моја бако, можеш ли икако?

 

912.       Женићу се, ништа ми не смета,

тражим бабу од тридесет љета.

 

1131.    Имам једну што ми кућу чува,

још би’ једну, да пере и кува.

 

1293.    Ја сам свога оженио ћаћу,

још ћу ђеда, нек’ се припов’једа.

 

1493.    Кад си, мала, обрве чупала,

што ме ниси на чупање звала.

 

1544.    Кажи, мала, што џукела режи?

Ил’ га вежи, ил’ да баја бјежи.

 

1861.    Мала моја, алај си ми мила,

к’о тарана од четири дана.

 

2010.    Мене ћаћа за вечером пита:

Ђе су сине три метера жита?

 

2641.    Од гараве сачувај ме Боже,

кад год питам, она ув’јек може.

 

3089.    Реци, мала, јесам ли ти први?

Јеси, Дуле, кад одбијем нуле!

 

3227.    Свекрвице, ти ми добра буди,

ја ћу теби, нек’ се народ чуди.

 

3533.  Ћаћа љуби, свe се штала љуља,
а ја мислим, тели се Шаруља.

Књига „Бећарац Срба у западној Славонији“ је лијек за напоран рад народа, јер његова духовност, уз мудрост и досјетке, чине здрав дух предака, који и нас данас чине здравима. У својој рецензији др Милош Рашић у књизи пише: „Писање књига попут ове вишеструко је корисно: осим што броји импозантан број од 4000 бећараца, она директно доприноси очувању фолклора и културног наслеђа, те омогућава увиде у историјске токове, показујући да су на одређеној територији, попут Славоније у овом случају, Срби имали своју специфичну културу и традицију. С тим у вези, процеси заборављања, ако ништа друго, макар се успоравају.“

 

Издавач књиге је Графоофсет, Челарево а суиздавач Завичајно удружење „Банија“, Нови Сад.

Штампање књиге су подржали: Град Нови Сад – Градска управа за културу, Фонд за избегла, расељена лица и за сарадњу са Србима у региону, као и донатори „SET“ Шабац, „MONT-R“ Београд и „Вуковић превоз“ Вршац.

Милош Бајић

 

Нема коментара

Напишите коментар